Szukaj
  • Psychoterapia HELP

Jak przetrwać czas kryzysu korona wirus?

Aktualizacja: mar 18

  1. Korzystaj tylko ze sprawdzonych źródeł informacji. Fake newsy rozprzestrzeniają się teraz niczym sam wirus, a ostatnie, czego nam trzeba, to dezinformacji i epidemia paniki.

  2. Korzystaj ze wsparcia - rodziny, przyjaciół, grup na Facebooku, psychologa, terapeuty. Nie izoluj się emocjonalnie, nie zamykaj w sobie, nie bądź sam ze swoimi myślami.

  3. To nie prawda, że nie masz żadnego wpływu na te sytuację – pomyśl na co masz wpływ, co możesz zrobić i zajmij się tym.

  4. Zaakceptuj fakt, że mamy pandemię i jesteśmy w sytuacji kryzysowej - czekają Cię ograniczenia i dyskomfort. Postaraj się nie skupiać uwagi na tym, czego nie możesz, kieruj ją na to, co możesz i na co masz wpływ.

  5. Zmobilizuj swoje zasoby do radzenia sobie. Uspokajaj się - lęk i panika nie służą ani Tobie, ani innym. Spokojny, łatwiej znajdziesz wyjście z sytuacji. Skupiaj się na tym, co tu i teraz, nie strasz się przyszłością. To stan wyjątkowy, nie bój się prosić o pomoc, pozwól innym na wsparcie, nie musisz być sam(a).

  6. Zabezpiecz to, na co masz wpływ - przestrzegaj zaleceń epidemiologicznych: unikaj wychodzenia z domu, zachowuj odległość 2m od innych ludzi, myj dokładnie ręce, nie dotykaj błon śluzowych

  7. Zaplanuj czas wolny, który spędzasz w domu: poczytaj, poćwicz, obejrzyj zaległe seriale, posprzątaj w szafie albo wreszcie zrób porządek w papierach. Zadzwoń do bliskich i tych nieco dalszych znajomych, zapytaj jak się mają.

  8. Przygotuj się na kwarantannę: zaopatrz w pożywienie z długum terminem ważności (kasza, mrożone, suszone i puszkowane warzywa i owoce, orzechy) oraz środki higieniczne na 2 tygodnie (tak, tyle zapasów wystarczy, resztę kupuj na bieżąco w osiedlowym sklepie). Przygotuj listę rzeczy, którymi się zajmiesz w tym czasie - lista zadań, książek, seriali.

  9. Ściągnij apkę do medytacji lub wyszukaj na YouTube ćwiczenia oddechowe i zacznij praktykę. Medytacja obniża stres i napięcie, ułatwia zasypianie. Taka umiejętność przyda Ci się również na innych etapach Twojego życia, nie tylko w kryzysie

  10. Daj sobie prawo do lęku. To naturalne uczucie w momencie zagrożenia i niepewności. Przegaduj go z innymi, nie zostawaj z nim sam.


Autorka: Nina Harbuz, psycholog i psychoterapeuta z Centrum Psychoterapii HELP


CZYTAJ WIĘCEJ O POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ W CZASIE PANDEMII NA: www.psychoterapia.help/online

i na Facebooku www.facebook.com/psychoterapiaHELP

0 wyświetlenia
  • Facebook
Kontakt

T: 720 826 806​

M: kontakt@cphelp.pl

Oddział Chmielna

ul. Chmielna 116/118, Warszawa

Oddział Wspólna

ul. Wspólna 50, Warszawa

#psycholog #psychoterapeuta #psychoterapia #Warszawa